tisdag 15 juli 2008

Fyndandet fortsätter

God morgon!

Jag hade tänkt göra ett inlägg i går kväll efter Morden i Midsomer, men det slutar ju så sent så inlägget kommer nu på morgonkvisten istället.


Så här ser det ut på vårt köksbord just nu. De söta salt- och pepparkaren är i silver (eller kanske nysilver) och fyndades på loppis för ett tag sedan.

Kom på att jag inte visat överkastet som jag köpte för ett tag sedan. Det hade jag ju lovat, här kommer det. Vi får, trots en smal säng, inte plats med sängbord vid sidan av vår säng. Därför har jag satt upp hyllor där vi har lampor och kan ställa vattenglaset och kanske en trevlig bok.

Nu till fyndandet: igår tog jag och Ella en promenad i regnet. Vi gick fram till centrum i vårt lilla samhälle. Som jag skrivit tidigare är vi välsignade med hela två inredningsbutiker och två blomsteraffärer, varav en ligger centralt. Vi började med ett besök på Annies bod och visst blev jag sugen på en del men det blev trots det inget handlat. Därefter gick vi till Choice för att köpa vaxduk.

Här ser ni vaxduken till höger, jag har klippt till tre lagom stora bitar som ska ligga på bordet när Ella äter. Vårt bord består nämligen av brädor med springor mellan och där kan det lätt hamna en del barnmat annars. Vaxduken kostade 149:- /m, det var bara ca 40 cm kvar på rullen (Precis vad jag behövde så det var ju inga problem för mig) och då fick jag det för 50:-. Jag hittade även de fina krukorna/ljuslyktorna i glas, jag har ännu inte bestämt om de ska få ljus eller blomma i sig till att börja med. Några förslag?

Vi fortsatte vår promenad till blomsteraffären.


Där hittade jag de här fina lyktorna. De var inte prismärkta och när jag frågade om priset fick jag svaret "ja, dem har vi rea på, de kostar 20 kronor" -som hittat.

Vi håller ju på att isolera grunden på ena gaveln. När det är klart har jag tänkt att jag skall plantera crenefärgade/ljusrosa rosor och lavendel bland stenarna där. Därför blev jag glad när jag såg att en ur personalen stod och plockade upp lavendel på ett bord just som jag kom in i växthuset. Och gissa varför hon gjorde det... jo, hon sänkte priset med fem kronor. Vad bra sa jag, vilken tajming, varpå hon säger "äsch, de här ser lite rangliga ut, de kan du få för halva priset" sex, i mitt tycke, fina plantor.


Nu står lavendeln i ett annat land i väntan på att isoleringsarbetet ska bli klart. Det ser jag fram emot.


Jag klippte av de blommor som började vissna för att ta in och torka. Såg för att tag sedan att Ann hade slagit in sina torkade rosor i brunt papper, väldigt fint.

Ha en bra onsdag

Kram /Maria

6 kommentarer:

My Lovely Things sa...

hej!!
men så trevlig alyktor du inhandlat..
ja Fristad är en trevlig liten by..det finns många vackra hus där i bygden..
Vilket kap med vaxduken..
krma anna

Mjuka sa...

Jättefint sängöverkast!! Tycker det är svårt att hitta fina. Oftast hinner inte vår säng ens bli bäddad "fniss"
ha det fint
kramar Malin

Hanna i Det stora grå huset sa...

Heeej!
Å så jättefint allt är!
Älskar sängen med det underbara överkastet! Och hyllorna bredvid är ju en toppen-idé!!!

Vilken himla fyndartur du har just nu! Vad härligt det måste kännas!
Här är det lite stiltje känns det som, det måste vi ändra på...

Lavendeln är så vacker... Måste göra lika som dig emd det bruna pappret på. Så vackert.

Och du , lyktorna... Inte dåligt... jag köpte en liknande på loppis för en tid sedan. 30kr kostade den. Hihi!!!

Önskar dig en fin ny vecka!
Kram Hanna

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej igen Maria!

Ja du , allt eller inget med många av mina inlägg. Så sitter jag där utan bilder till nya inlägg sen... haha! :)


Du skrev om att du delat på plättarna och att de blommat?! Berätta mer snälla!
Jag hade tänkt att spara några som stora sedan och ta in till hösten (för nog kan de leva länge om man sköter om dem????) . Men jag kan ju inte gärna ha stora tunga betongurnor inne i varagsrumsfönstret... Eller brandsprutor...
Nåväl. Hur ser blommorna ut? För är de gula eller så då vet jag inte riktigt om jag vill att de blommar...

Kramis, och tack för hjälpen! :)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei hei! Takk kjære du for koselig kommentar hos meg. Trivelig at du liker min blogg. Fine bilder hos deg, så lurt med hyller i stedet for nattbord, smart og fint synes jeg. Lavendel ja, åhh som det dufter godt og er lekkert.
Ha en herlig uke.
Klem

Peters Projekt sa...

Hallojsan Maria och tack för trevligt tassavtryck!

Jag och MormorRuthsAnn sitter här och är sjukt avundsjuka (Ann fnissar) på dina 77 fönsterfynd. Grattis till ett superkap - oavsett kostnaden. Tänk vad man kan hitta på med en så´n hög med fönster. WOW!

Idag var vi iväg till tippen för en jätteleverans av diverse skräp men inte hade vi så´n tur att stöta på en snubbe som inte insåg vilken guldklimp han var på väg att kasta. Men vi har alltid ögonen öppna ;)

Förresten, jag kollade din HTML-kod för susnet-räknaren och det verkar som att du saknar koden som så att säga triggar hela räkneverket. Du har koden för totalräknaren men inte själva "triggern" som skall ligga mot slutet av din HTML-kod. Kolla ditt susnet-konto och läs noga igenom deras info om de olika kodsnuttarna. Om du inte får till det - tveka inte att höra av dig via mail :)

Ha en fin avrundning på veckan!

Peter och Ann