söndag 29 juni 2008

Födelsedagskalas

Hej på er!

Det är verkligen roligt att ni hittar hit.

Idag har vi firat Lasses födelsedag. min familj har varit här och fikat. Gårdagen gick således åt till att baka mycket och städa lite. Vi satt vid vårt matsalsbord, därför får ni se den delen av vardagsrummet idag.

Först måste jag bara visa Ella när hon matchar inredningen.

Ella skakar takten med sin skallra när jag sjunger. Favoriten just nu är Imse vimse spindel.


Här ser ni vårt matsalsbord, uppdukat till födelsedagsfika.


På det lilla bruna bordet som knappt syns på stora bilden (bakom jordgubbstårtan) står bland annat några silverfat och en liten gräddkanna med en malva i.


På skrivbordet som tjänstgör som sideboard står en vacker oval nysilverbricka med ett litet stileben på. Ljusstakar i fattigmanssilver, en liten krans av björkris med en liten fågel och dessa vackra figurer som jag fått av en av mina systrar.


Ovanför ovan nämnda arrangemang hänger en krans som jag dekorerat med rosor och en gammal barnsko.


Jag dukade med udda asietter, blåvita och glasdito. Termosen fick vi iförlovningspresent av en bekant, jag tycker den är jättecharmig. Faten på fot är handsvarvade och var tidigare trärena, då var urk en passande beskrivning, men det gäller att se potentialen så lite vitfärg senare får de komma in i finrummet.


Jordgubbstårta med MYCKET jordgubbar på.



Rimbobullar är en favorit, lätta att baka och lika goda som onyttiga. Hemligheten är att tredubbla mängden fyllning.

Ha nu en trevlig kväll och en bra start på veckan!

//Maria

7 kommentarer:

mintid sa...

Jo den hittade jag på Under en vind :).

Rimbo bullar låter väldans gott :)

Kristina

MiaMaria sa...

Hej!

Vilken söy liten fröken...

Och vitt är ju bara så vackert.
Tårtan ser så smarrig ut...mums!

HA´en bra vecka!
MiaMaria

Mjuka sa...

lilla Ella matchar inredningen fint!! Ser ut som ett ljuvligt hem!!
kram Malin

Gårdsromantik sa...

En ny bloggbekantskap - och så hittar jag svärmors rimbobullar som maken älskar!

Vilken kul variant - jag brukar göra dem som vanliga kanelbullar.

Hur gör du dem sådär runda?

Söt litten doatjej!

Kram Maud

Solsjö - Under en vind sa...

Vilket härligt fikabord, där hade man gärna varit gäst!!!

Så söt hon är lilla Ella! Akta dig så att hon inte försvinner i inredningen....fniss.....

Ha det riktigt gott! Kramar!

LantlivsAnette sa...

Halloj !!
åhh jag vet..när det inte funkar då man ska lägga in bilder så blir man sååå frustrerad..mitt tips är att vänta en stund o sen prova igen,då brukar det gå..
Lycka till
Kram Anette

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hallå!

Där skulle man gärna sitta och fika!
Du har det verkligen jättefint, och älskar kronan i taket... Önskar att jag hade en jag med...

Den där jordgubbstårtan fick det att kurra i magen efter något gott... Har tyvärr inget liknande i kylen. :/

Jag måste säga att din Ella är ur-söt! Vad gulligt att honskakar takten med skallran! Men hur såg hon ut efter tårtan? Matchade hon inredningen då med? ;)

Önskar dig en härlig dag!
Kram Hanna